Anerkjenn motorisert ferdsel som friluftsliv!
Følgende er Nordkalottungdommens kommentarer og synspunkter:
Høringssvar NOU 2024:10 – Motorferdselloven
Motorferdselloven er diskriminerende, uten forankring i folket og tar ikke hensyn til kvensk, samisk og fastboendes kultur og kulturutøvelse. Den vil uten tvil påvirke ungdom negativt, i nordområdene spesielt og i distriktene generelt!
Ungdom og tilhørighet:
Nordkalottungdommen mener den nye motorferdselloven slik den er foreslått vil påvirke dagens og fremtidens ungdom meget uheldig. For veldig mange ungdom er deres første følelse av frihet og selvstendighet det øyeblikket de får førerkort, enten for moped, lettsykkel, traktor, mopedbil, eller snøscooter, og de kan kjøre alene uten hverken ledsager eller trafikklærer. Det er frihet! Den friheten blir enda mer gjeldende ute i naturen, hvor vi som mennesker i generasjoner har hatt en sterk tilknytting, har sanket bær, jaktet, fisket og utøvet vår kultur i samsvar med naturen.
Et stadig økende problem i samfunnet er at ungdom vokser opp uten tilhørighet til hverken naturen eller samfunnet de lever i, med de påfølgende negative konsekvenser det får for psykisk helse. Dette lovforslaget vil være sterkt medvirkende til å hindre ungdom i å ta del i gamle utmarkstradisjoner og erfaringsbasert bruk av naturen. Det faktum at fiske, bærsanking, jakt og annen tradisjonell utmarksbruk ikke engang ses på som friluftsliv, kun fordi man benytter seg av motorisert ferdsel for å komme seg ut i naturen, er en alvorlig feilvurdering.
Strafferamme:
Hvordan noen kan mene at det er rimelig å straffe utmarkskjøring på lik linje eller strengere enn mange alvorlige voldshendelser er for oss helt uforståelig. Det faktum at man ved det nye lovforslaget kan bli straffet med opptil 2 års fengsel for overtredelser som i hovedsak er ubetydelige i det store bilde, henger ikke på grep med den generelle rettsoppfatningen til befolkningen, eller til oss i Nordkalottungdommen. Det vil kunne føre til at ungdom som ikke gjør annen skade enn å etterlate spor i snøen i ettertid kan få problemer med å søke jobb, utdanning, få visum til å besøke andre land, og vil i tillegg kunne gjøre at ungdom havner inn i en kriminell omgangskrets om de skulle måtte gå til fengsel for denne type overtredelser. I en tid hvor mental helse blant ungdom er et større problem enn det noen gang har vært, vil dette lovforslaget definitivt være med på å forverre dette.
Friområder:
Vi registrerer at den foreslåtte motorferdselsloven ikke åpner for at ungdom kan ha dedikerte områder for frikjøring på scooter. Det er flere grunner til at vi mener dette er en uheldig begrensning. For det første, frikjøring på scooter er en populær aktivitet blant ungdom, og det gir dem en mulighet til å utvikle ferdigheter, bygge selvtillit og delta i en sunn og aktiv fritidsaktivitet. Uten dedikerte områder for frikjøring, risikerer vi at ungdom utfører denne aktiviteten i uegnede og potensielt farlige områder, noe som kan føre til ulykker og skader.
Videre, ved å ikke tilby lovlige og trygge områder for frikjøring, mister vi en mulighet til å engasjere ungdom i positive aktiviteter som kan bidra til å redusere antisosial atferd. Mange ungdommer søker spenning og utfordringer, og frikjøring på snøscooter kan være en konstruktiv måte å møte disse behovene på, dersom det skjer under kontrollerte forhold.
Det er også viktig å merke seg at frikjøring på snøscooter absolutt har en sosial dimensjon, hvor ungdom kan møtes, dele erfaringer og bygge vennskap. Dette kan være spesielt verdifullt i en tid hvor mange ungdommer flytter fra distriktene. Dedikerte områder for frikjøring på scooter vil uten tvil bidra til bolyst og trivsel for en aldersgruppe som distriktene har behov for. I mange deler av landet reiser ungdom over til Sverige eller Finland, og vi anbefaler at det ses på muligheter for å tilrettelegge lovverket på samme måte som de gjør i nabolandene våre.
Nordkalottungdommen oppfordrer derfor til en revurdering av motorferdselsloven, med sikte på å inkludere bestemmelser som tillater etablering av dedikerte frikjøringsområder for snøscooter. Dette vil ikke bare fremme sikkerhet og trivsel blant ungdom, men også bidra til å styrke lokalsamfunnene ved å tilby meningsfulle fritidsaktiviteter som får ungdom til å ønske å bosette seg i distriktene.
Stenging av løyper på våren:
At det foreslås å stenge løypene allerede fra 25 april i Nord-Troms og Finnmark henger heller ikke på grep. Våren er definitivt den fineste tiden å være på fjellet, og med dette nektes ungdom adgang til bruk av naturen når været ofte er fint, det er lengere lyst, og generelt tryggere å ferdes. I stedet må snøscooteren brukes i perioder med vinterstorm, mørke og kaldere vær som drastisk øker sannsynligheten for alvorlige hendelser. Ved å gi unge og uerfarne førere mulighet til å bygge sin kompetanse under tryggere rammer gjør man dem bedre skodd til å håndtere mer krevende forhold senere.
Det legges også opp til at reindriftsutøvere gis en form for vetorett vedrørende om løyper skal holdes åpen eller ikke, gjennom så lite som å ikke samtykke til videre åpning. Dette vil være med på å øke konfliktnivået i områder som allerede er konfliktfylte, og vil være uheldig for både reindriftsutøverne og lokalbefolkningen. En ny motorferdsellovgivning bør for all del ikke bidra til å øke konflikter i distriktene.
Øvingsområder i forbindelse med opplæring:
En ny motorferdsellov burde også i større grad hensynta føreropplæringen på klasse S (snøscooter) i større grad. Trafikkskoler flere plasser i landet opplever en stor utfordring når det kommer til øvingsområde de kan benytte seg av for å gi våre ungdommer god nok opplæring. Øvingsområdene er ofte for små, ikke varierte nok med tanke på terreng, bakker, islagte vann, elver, myrområder o.l. Det gir ikke elevene godt nok grunnlag for å kunne nå målene som er satt i læreplanen, og står strikk i strid med nullvisjonen som er styrende for all trafikkopplæring i Norge. Det bør gis større mulighet for kommunene til å tillate større og mer hensiktsmessige øvingsområder for førerkortopplæring.
Avslutning:
Nordkalottungdommen mener motorferdselloven slik den er i dag allerede er altfor hemmende for ungdom og utmarksbruk, og med enda større innstramminger vil dagens situasjon for ungdom kun forverres. Vi klarer ikke å se at lovforslaget svarer på det de har fått mandat til å svare på, og de har ikke kommet med forslag som merkbart fører til mindre byråkrati eller mer lokal selvbestemmelse. De har gjort et arbeid med utgangspunkt i å minske motorisert ferdsel i utmark og ikke med utgangspunkt i det stortinget etterspurte.
Nordkalottungdommen anbefaler at innspillene fra kritiske røster tas på alvor, og at en ny motorferdsellov tar større utgangspunkt i lokal selvbestemmelse og mindre byråkrati, samtidig som den anerkjenner motorisert ferdsel som friluftsliv.