En kultur på dispensasjon
Forslaget til ny motorferdsellov er et tilbakeskritt.
Motorferdselsutvalget forslag til ny motorferdselslov er nå ute på høring og frist er satt til 15.september.
Vi i Nordkalottfolket må slå fast at Motorferdselsutvalgets forslag ikke på noen måte hensyntar utmarksbruken vi i nord har. Premissene synes å være satt av alle de som vil ha denne bruken bort. Resultatet er en motorferdsellov for alle andre og redusert bolyst for det store flertallet i nord.
Kortere sesong for snøscooter
Som eksempel forslår Motorferdselsutvalget blant annet at sesongen for snøscooter «I sentrale områder for reindriften skal slutte senest 25. april». I og med at det er i Nord-Troms og Finnmark vi har høyest tetthet på tamrein vil dette bety at dagens scootersesong avkortes med minst 10 dager. 10 dager – i den beste tiden for fisket på islagte vann og annet sosialt samvær ute i naturen i nord.
For folk i nord er dette en betydningsfull tid for trivsel og bolyst. Til sammenligning hadde det blitt stor oppstandelse og mulige demonstrasjoner på Løvebakken om det hadde kommet forslag om 10 dagers forbud mot motoriserte fritidsbåter i Oslofjorden, midt i fellesferien. Like viktig er mulighetene for å komme ut på snøkledde fjell for folk nordpå.
Vi er et langstrakt land med ulike kulturer, som hvert på sitt vis gir trivsel og bolyst. Noen plasser er det skjærgårdskultur med og uten motor, mens i nord er det muligheten til å komme seg ut i naturen og på fjellet også med motor.
Det var derfor svært arrogant av utvalget da de fremmet denne innskrenkingen som en liberalisering av motorferdsellovens fredningstid. I nåværende lov er fredningstiden satt til 5.mai med dispensasjonsmuligheter etter denne dato. I forslaget til ny lov er dato satt til 25.april i områder med reindrift, med dispensasjonsmuligheter frem til 16.mai. Dette riktig nok om reindriftsnæringen samtykker til dispensasjon.
Kysten på dispensasjon
Det er mulig Motorferdselsutvalget ikke var bevist sine egne beslutninger, men dette forslaget skaper geografiske skiller i Nord-Troms og Finnmark. Reinflokkene flyttes fra vinterbeiter på innlandet til vår- og sommerbeiter på kysten. I den fineste tiden for fiske og sosialt samvær på fjellet befinner reinflokkene seg langs kysten i Nord-Troms og Finnmark, ikke i indre strøk. Resultatet er at kysten vil være dispensasjonsavhengig fra 25.april mens indre strøk vil ha mulighet til å bruke motor i utmarka frem til 16.mai.
Over 150.000 rein flyttes fra innlandet til Vest-Finnmark og Nord-Troms årlig. Statsforvalteren i Troms og Finnmark har allerede innført praksis om at ingen løypedispensasjoner gis uten reindriftsnæringens eksplisitte samtykke til dette. Man trenger ikke å være rakettforsker for å forstå at dispensasjonsmulighetene kommer til å være små for kystens befolkning etter 25.april.
Nok en gang greier myndighetene å fortelle oss at vi andre, om vi er samer, kvener og nordmenn, er mindre verdt enn den samiske reindriftsnæringen. Nok en gang overføres all makt til en liten gruppe og vi andre behandles som ubudne gjester i våre egne boområder. Og så lurer man på hvordan arealkonflikter oppstår i det tynt befolkede nord.
Regjeringen må ta ansvar!
Som kjent har Nord-Norge aldri hatt de samme naturgitte forutsetningene for landbruk slik en har på de sørligere breddegrader, derfor har det å høste av naturen historisk vært avgjørende for å bo og overleve i den nordlige landsdelen. Vår form for bruk av naturen er derfor dypt forankret i vår kultur. I moderne tid er bruk av naturen dessuten også en viktig faktor til bli- og bolyst for hele befolkningen i nord.
Det er derfor hult å høre politiske festtaler om hvor viktig det er å opprettholde bosetningen i nord når sentral politikk i praksis, gang etter gang, setter en flyttedato for befolkningen i den nordligste landsdelen.
For å snu den negative befolkningsutviklingen mener Nordkalottfolket det må legges til rette for at de som befolker den nordlige landsdelen kan få mulighet til å bruke naturen. Dette er det kun lovgivende myndighet som kan gjøre noe med. Vi mener dagens nasjonale regelverk er utformet på premissene til det urbane menneskets friluftsperspektiv.
Dersom regjeringen mener alvor med sitt ønske om å satse på landsdelen mener Nordkalottfolket at også andre regelverk enn motorferdselloven må endres. Plan- og bygningsloven og vernebestemmelser må tilpasses slik at landsdelen igjen fremstår som en attraktiv region å bli i og flytte til. Start med motorferdselloven og vis at dere tar befolkningen i nord på alvor. Vi kan ikke ha en lov som aktivt motarbeider bo- og blilyst i nord.
Av: Ulf Tore Johansen og Øyvind Lindbäck