Folket er ikke viktig
-Med den vrangviljen ministeren viser, gjør man det bevisst vanskelig for alle berørte å sette seg inn i komplisert regelverk og levere høringsinnspill. Det er kjent taktikk fra offentligheten, for å unngå protester. Vi oppfordrer alle små og store foreninger, bygdelag, til å levere høring på ny motorferdsellov innen 15. september. Forslag til ny motorferdselloven har tydelige innstramminger, og gjør livet i nord og i distriktene enda mer begrenset.- sier Toril Bakken Kåven, parlamentarisk leder for Nordkalottfolket på Sametinget
Nordkalottfolket sametingsgruppe har sendt brev til Klima- og miljøminister Andreas Bjelland Eriksen, der vi ber om å få forskyve den generelle høringsfristen på NOU 2024:10 Ny motorferdsellov.
– Klima- og miljødepartementet ser ikke behov for å forskyve den generelle høringsfristen, og kjører høringen i løpet av sommermånedene og med det trolige resultatet at få frivillige lag og foreninger har ressurser nok til å sende inn høringssvar innen tidsfristen. Man kan mistenke dette til å være en skinnhøring der man faktisk ikke ønsker høringsinnspill fra folket, -sier Toril Bakken Kåven som er parlamentarisk leder for Nordkalottfolket på Sametinget. Mange mener allerede at motorferdselloven er svært begrensende for livet i nord og i distriktene, og nå blir det verre.
I brevet som er sendt fra Nordkalottfolkets sametingsgruppe adresserer sametingsgruppen to temaer. Det ene er at motorferdsellovutvalget i sin innstilling har frarøvet alle samer utenfor reindriftsnæringen det folkerettslige vernet samer har for kunne opprettholde egen naturbrukskultur og kulturarv. Og det andre er forespørsel om å forskyve høringsfristen på Ny motorferdsellov.
28.juni svarte Bjelland Eriksen med å avslå forskyvelse av høringsfristen ved å vise til at alle folkevalgte organer får utsettelse til 20.oktober.
– I Nord-Norge har mulighetene for å komme seg ut på fjellet og i marka mye å si både for bolysten og for opprettholdelse av samisk og kvensk naturbrukskultur. Og når vi i tillegg vet at sommeren i nord både er kort og intensiv, der de fleste bruker sommeren ute i naturen og ikke bak et tastatur, mente vi at departementet burde forskyve høringsfristen til 15.november.
Med en lengre høringsfrist ville det gi flere frivillige lag og foreninger rom til å gjennomgå lovforslaget og komme med høringsuttalelse. Vi vet at frivillige lag og foreninger setter mye av sine administrative gjøremål på pause mens det er sommer, noe som er helt naturlig når vi har en kort og intensiv sommer.
Dessverre greier ikke ministeren å se verdien i at det sivile samfunnet har likeverdige muligheter til å komme med høringsinnspill. Det er viktig at ministre forstår Bjelland Eriksen at ny motorferdsellov i større grad påvirker folks hverdagsliv og kultur, enn den påvirker fylkeskommuners og kommuners virksomhet. Og at demokratiet er større enn de folkevalgte organene – det er også folket i stort.
Demokratisk høring betyr også at man tar folket på alvor og legger til rette for at de som blir berørt i hverdagen gis rom til å kunne behandle denne loven på en god måte. Det synes ikke som Bjelland Eriksen mener det er nødvendig, avslutter Kåven.
Vi i Nordkalottfolket kommer i august til å legge ut små artikler om de elementene vi mener er mest alvorlig, og det vil da være mulig for lag, foreninger og andre, å forstå loven litt bedre. Da vil det kanskje være enklere å formulere egne høringsinnspill.
Brev som er sendt minister og svar:
2406 Brev til minister vedr Motorferdsel Signert
Svar på forespørsel om utsatt høringsfrist – NOU 202410 Ny motorferdsellov