Kysten og det grønne skiftet
-Kystfiskere som går over til mer miljøvennlig drift må premieres.
Kystfiskeflåten er fra før av den mest miljøvennlige fiskeflåten vi har, og er i tillegg den flåten som skaper arbeidsplasser og aktivitet i kystsamfunn langs hele kysten. Omlegging til el- og hybridmotorer må gi kystfiskerne økte kvoter, ikke bare utviklingstilskudd, – sier Håvard Kristiansen, fra Sortland, som er sametingskandidat for Nordkalottfolket
Forbrukerne vil ha miljøvennlige matvare
Trenden er klar, forbrukerne blir mer opptatt av miljø og klima og ønsker bærekraftige produkter, dette gjelder også bærekraftig mat. Vi må være på forkant av dette, og samtidig bidra til arbeidsplasser og vekst på kysten. I dag kan man få engangsstøtte for å ta i bruk el/hybridmotorer, men driftsgrunnlaget økes ikke.
-Fiskerne lever ikke av tilskudd men av kvotene. Det er dette driftsgrunnlaget som driver frem utvikling både på sjøen og på land. Jeg mener det derfor det er mer hensiktsmessig å premiere bruken og fiskerne, på lik linje som vi premierer el-bilbruken og elbil-eieren. Det samme prinsippet finner vi i havbruksnæringen, der mer miljøvennlig drift gir økt konsesjon og dermed økt driftsgrunnlag-, sier Håvard Kristiansen og fortsetter: -Tilskudd kan vi også bruke til å tilrettelegge havnene til mer miljøvennlige båter. Slike tilskudd vil også gi utvikling av grønne løsninger på land. Det grønne skiftet i fiskeriene må gi flere arbeidsplasser i kystsamfunnene, både på sjøen og på land-
Vil sette premisser for utviklingen av kysten og kystflåten
Bortfall av MSC-merking på kysttorsken, merke for bærekraftig fiske, gjør kystfiskerne sårbare i et forbrukerstyrt marked, og dermed favoriseres den havgående flåten. Den havgående flåten er både mindre miljøvennlig og gir mindre arbeidsplasser på kysten enn kystflåten. Kystflåten er ryggraden for kystsamfunnene.
-Den havgående flåten er lengre unna et miljøvennlig driftsalternativ enn kystflåten, da denne flåten bl.a. må bruke enorme mengder energi til å fryse ned fisken mens de ligg ute i havet. Kystflåtens nærhet til land gir fordeler når fiskeriene skal bli grønnere, og dette skal selvsagt gi uttelling både for fiskeren og kystsamfunnene i tillegg til en miljøgevinst. Her har kyst- og den sjøsamiske befolkningen mulighet til å kunne være med å sette premissene for den videre utviklingen av kystsamfunnene. Dette er et kinderegg vi ikke har råd til å gi slipp på.- avslutter Håvard Kristiansen på Sortland.
Kontaktinfo:
Håvard Kristiansen – sametingskandidat for Nordkalottfolket
Mobil: 905 94 886