dd
Trenger dere hjelp til å skrive høring?
Det er SVÆRT viktig at alle sier sin mening om det nye lovforslaget! Skriv hvordan det berører deg og dere. Nederst på denne siden finner du også kronikkene NKF har hatt om saken.
Her er litt om stegene:
- HER finner du den offisielle siden for høring, med link til siden for høringssvar. Kapittel 2 er den nye lovteksten. Mye viktig står på de ca 50 første sidene, selv om hele dokumentet gir deres begrunnelse for hvorfor stramme inn ytterligere.
- Helt nederst på denne siden, vil du finne artikler vi har hatt om Motorferdsellovutvalgets innstilling. Der finnes også mange argumenter.
- Søk gjerne på ordet «motorferdsel» på vår side, og du får opp alle artikler som handler om motorferdsel.
- Siste frist for å svare er 15. september, og på DENNE linken kommer du direkte til den siden hvor du vil sende høringssvaret.
- HER finner du en presentasjon med noen av de momentene NKF har diskutert.
- Skriv ned alle momentene på forhånd i et dokument, og klipp/lim inn i det digitale skjemaet. Du kan også legge ved deres eget som pdf-fil.
- Står du helt fast, og trenger råd og hjelp? Kontakt Vibeke Larsen på mail vibeke.larsen@samediggi.no, eller telefon 941 30 116. Hun hjelper, eller sender deg videre til en av oss andre.
Nordkalottfolket har ikke sitt endelige høringssvar klart enda, men her lister vi noen momenter som vi syns er viktige. Det er lov å låne, men skriv det gjerne tilpasset din situasjon og ditt område og forening.
- Formålsparagrafen inkluderer ikke motorferdsel og nordlig naturbruk.
- Motorferdsel er ikke definert som en del av friluftslivet når ord som trivsel er tatt ut. Det er i prinsippet kun nødvendig kjøring som er tillat.
- Ulik behandling av samer, fornorskningen fortsetter.
- Retten til å utvikle sin kultur ved hjelp av teknologi er fratatt samer utenfor reindrifta samt kvenene. Man har dermed skapt et A- og B-lag.
- Man får ingen selvstendig innbyggerret til å bevege seg i egne områder hvor man har drevet naturbrukskultur i generasjoner.
- Man retter ikke opp i gammel fornorskningspraksis.
- Ulik behandling av næring – diskrimineringen fortsetter.
- Utmarksnæring anerkjennes ikke som næring i utmarka på lik linje med reindrifta. Det må være et absolutt krav om at næringer behandles likt.
- Straffereaksjoner
- Straffereaksjoner økes til høyde med alvorlig voldskriminalitet – det er ikke i samsvar med folks rettsoppfatning.
- «Oppløsning» av fredningsperiode er en innskrenkning
- Lovutvalget tar bort 5.mai som dato og setter dato 25.april for stenging av løyper. Sesong kan utvides til senest 16.mai om reindriftsnæringen samtykker til dette i områder med rein. Innskrenkning på 15 dager, og aldri mer kunne kjøre til i juni, om dette forslaget går igjennom.
- Byråkratisering og fordyring for kommunene
- Motorferdel skal behandles etter plan- og bygningslov. Gjennom denne samkjøringen må også gamle løypenett regodkjennes og reguleres
- Statsforvalter får mer makt og lokal forvaltning er et alibi
- Enda mer makt overføres til Statsforvalter gjennom harmoniseringen med Plan og bygningslov og det foreslås også å gis makt til stenging.
Artikler:
En motorferdsellov for Troms og for nord
Lenge så det mørkt ut, men heldigvis ble det er stort og bredt flertall for en motorferdsellov tilpasset nord. Onsdag 16. oktober behandlet Troms fylkesting høring til ny motorferdsellov. Utgangspunktet var utfordrende. I utvalget for Næring, miljø og klima, kom det 3 helhetlige forslag, i tillegg til administrasjonens, og ingen fikk flertall! Det var derfor […]
Forslaget til nye motorferdselloven er en katastrofe for bolyst, samisk og kvensk kulturutøvelse og for lokalt selvstyre
Nordkalottfolket har behandlet forslaget til motorferdselloven og har levert sin egen høringsuttalelse til dette forslaget. Leder Vibeke Larsen har svært få godord å komme med til forslag om ny motorferdsel. -Vi mener forslaget til ny motorferdsellov i sin helhet i for stor grad bærer preg av å være utformet fra et urbant friluftsperspektiv der naturvern […]
Anerkjenn motorisert ferdsel som friluftsliv!
Følgende er Nordkalottungdommens kommentarer og synspunkter: Høringssvar NOU 2024:10 – Motorferdselloven Motorferdselloven er diskriminerende, uten forankring i folket og tar ikke hensyn til kvensk, samisk og fastboendes kultur og kulturutøvelse. Den vil uten tvil påvirke ungdom negativt, i nordområdene spesielt og i distriktene generelt! Ungdom og tilhørighet: Nordkalottungdommen mener den nye motorferdselloven slik den er […]
Når det å sette spor i snøen skal sidestilles med vold
Forslaget til ny motorferdselslov legger opp til lang fengselsstraff for brudd på loven. La meg være klar: Forslaget til sanksjoner er urimelig og helt ut av proporsjoner. Hvordan kan noen mene at det er fornuftig å gi samme type straff for å kjøre snøscooter på snødekket mark som for voldshandlinger? Forslaget til ny lov sier […]
Inviterer maktapparatet til fjells
– Skal vi få til en endring, må maktapparatet i sør forstå utfordringene, og ønske å ta tak. Jeg har derfor valgt å invitere Statssekretær Fjellheim, Finansminister Vedum og påtroppende Klima- og miljøminister Sandvik for å bli med til fjells og se hvordan motorferdselloven fungerer, sier parlamentarisk leder for Nordkalottfolket, Toril Bakken Kåven. – Det […]
Ny motorferdselslov må ta hensyn til lokale forhold og kulturutøvelse
– Motorferdselutvalget for Finnmark fylke har studert forslaget til ny motorferdselslov og uttrykker stor bekymring over at lovforslaget i sin nåværende form ikke ivaretar Finnmarks unike kultur og behov for motorisert ferdsel i utmark. Leder av motorferdselutvalget, Thomas A. Mølmann fra Nordkalottfolket, fremhever at loven, slik den er foreslått, ikke reflekterer virkeligheten i Finnmark og […]
En kultur på dispensasjon
Forslaget til ny motorferdsellov er et tilbakeskritt. Motorferdselsutvalget forslag til ny motorferdselslov er nå ute på høring og frist er satt til 15.september. Vi i Nordkalottfolket må slå fast at Motorferdselsutvalgets forslag ikke på noen måte hensyntar utmarksbruken vi i nord har. Premissene synes å være satt av alle de som vil ha denne bruken […]
Motorferdselsutvalget konstruerer A- og B-samer
Motorferdselsutvalget har fratatt samer utenfor reindriftsnæringen det folkerettslige vernet og muligheten til å utvikle sin kultur i sin samtid. De argumenterer så intenst for å frata alle andre samer rettigheter at man kan begynne å mistenke at dette er gjort bevist for å innskrenke definisjonen av samer i Norge. Og dermed også redusere antall samer. […]
Ny motorferdselslov legger vår nordlige naturbrukskultur død
Skal vi fortsatt ha et friluftsliv basert på vår naturbrukskultur i vårt nordlige landskap må den nye formålsparagraf i forslaget til ny motorferdselslov skrotes. Allerede i formålsparagrafen innføres aktiv dødshjelp på naturbrukskulturen vår. Lovens nåværende formål er blant annet å skape «trivsel.» Dette er erstattet med å «ivareta friluftsliv». Det nye forslaget til motorferdselslov er […]
Folket er ikke viktig
-Med den vrangviljen ministeren viser, gjør man det bevisst vanskelig for alle berørte å sette seg inn i komplisert regelverk og levere høringsinnspill. Det er kjent taktikk fra offentligheten, for å unngå protester. Vi oppfordrer alle små og store foreninger, bygdelag, til å levere høring på ny motorferdsellov innen 15. september. Forslag til ny motorferdselloven […]
Den foreslåtte motorferdselloven er et hån mot samisk naturbrukskultur og et svik mot utmarksnæringer
-Motorferdsellovutvalgets forslag til ny motorferdsellov er en enda mer restriktiv lov for å regulere motorferdselen i utmarka. Det er dessverre som forventet. De som hadde forhåpninger om at en ny lov skulle gi oppmykning og større adgang til å bruke motorkjøretøy i utmarka, kjente nok på en stor skuffelse som jeg i dag, sier Toril […]