Når det å sette spor i snøen skal sidestilles med vold
Forslaget til ny motorferdselslov legger opp til lang fengselsstraff for brudd på loven. La meg være klar: Forslaget til sanksjoner er urimelig og helt ut av proporsjoner.
Hvordan kan noen mene at det er fornuftig å gi samme type straff for å kjøre snøscooter på snødekket mark som for voldshandlinger? Forslaget til ny lov sier faktisk inntil ett års fengsel for en mindre overtredelse av motorferdselloven, og inntil to års fengsel for en mer alvorlig forseelse.
Blir jeg tatt for å kjøre bil uten førerkort, altså fullstendig uten opplæring, må jeg gjøre det flere ganger før fengselsstraff blir aktuelt. Vi har eksempler på folk som har kjørt bil i 100 km/t i 50-sonen langs en skolevei i tettbygd strøk som er straffet med to-tre ukers fengselsstraff. Altså langt lavere straff enn motorferdsellovutvalget mener er rett straffenivå for å kjøre snøscooter på snødekket mark.
Jeg er ikke ute etter å oppfordre til ulovlig kjøring, men vi i partiet Nordkalottfolket mener det er rom for mer motorferdsel i utmark, spesielt på snødekt mark. Statens naturoppsyn (SNO) hevder at mange bryter loven, men kanskje skyldes det at regelverket er for rigid og ikke tar hensyn til folks faktiske behov og lokale tradisjoner. I stedet for å øke straffene ytterligere, må vi gjøre mer av denne kjøringen lovlig. Vi har tross alt benyttet framkomstmidler i forbindelse med tradisjonell høsting og utmarksbruk siden kjøretøyene kom, og med hest og vogn før den tid.
Det er verdt å merke seg at det nye forslaget også vil endre loven for privat innmark. Hvis du bor i et område hvor eiendommen din er omgitt av utmark, foreslås det at motorferdselloven skal være gjeldende for hele eiendommen. Dette er spesielt urimelig i Finnmark, og store deler av distriktsnorge, hvor mange eiendommer ligger slik til. Tenk deg at du bruker ATV eller traktor for å rydde kratt på familiegården, slik mange har gjort i generasjoner. Om lovforslaget vedtas risikerer du fengselsstraff – for å kjøre på innmarka på din egen eiendom. Det gir absolutt ingen mening.
Forslaget gjør heller ingen forskjell på kjøring på snø versus barmark. Når det gjelder straffenivå skal snøscootersporene som smelter bort til våren likestilles med barmarkskjøring gjennom en myr.
At motorferdsel i utmark (også i dagens lovverk) ikke blir ansett som friluftsliv er også uforståelig. Kjører du snøscooter opp til et fiskevann, fisker på isen i timevis og steker nytrukket røye på bål før du kjører hjem igjen, så driver du ikke med friluftsliv. Kjører du derimot bil til en parkeringsplass, går noen meter inn til et ferskvann, tenner bål, fisker og steker fisk; Da er det friluftsliv.
Og hva med de unge som liker å leke seg i dypsnøen med snøscooteren? Kanskje er nettopp snøscooteren et viktig element for å få ungdommen til å bli i hjemfylket. Vi snakker bolyst, og i mai er all spor etter «de kriminelle» borte som dugg for solen. Skal vi virkelig risikere at ungdommene våre skal få opptil to år i fengsel for noe sånt? Og se for deg hobbyfiskeren som kjører ATV i fjæra for å dra opp båten og hente sin fangst. Han risikerer også å havne i fengsel.
Nordkalottfolket mener derfor at straffenivået må settes i perspektiv. Det er feil å likestille motorferdsel med vold og alvorlig miljøkriminalitet. Vi trenger et lovverk som regulerer motorferdsel på en måte som er fornuftig, uten å kriminalisere vanlige folk og deres måte å leve på. Derfor oppfordrer vi alle, både privatpersoner og bygdelag, å sende inn høringssvar på den nye motorferdselsloven innen 15. september. Dette er vår sjanse til å sikre at regelverket gir mening, er rettferdig og ikke minst likeverdig og tilpasset vårt levesett!
Magne Ek, Nordkalottfolket
Fylkestingsrepresentant i Finnmark