Ny motorferdselslov må ta hensyn til lokale forhold og kulturutøvelse
– Motorferdselutvalget for Finnmark fylke har studert forslaget til ny motorferdselslov og uttrykker stor bekymring over at lovforslaget i sin nåværende form ikke ivaretar Finnmarks unike kultur og behov for motorisert ferdsel i utmark. Leder av motorferdselutvalget, Thomas A. Mølmann fra Nordkalottfolket, fremhever at loven, slik den er foreslått, ikke reflekterer virkeligheten i Finnmark og kan få alvorlige konsekvenser for både lokalbefolkning og næringsliv.
«Loven tar i liten grad hensyn til den positive bruken av motoriserte kjøretøy som snøskuter og ATV, som er en integrert del av vår kultur for naturhøsting og rekreasjon i Finnmark. Formålsparagrafen i loven anerkjenner ikke motorferdsel som en nødvendig del av friluftslivet og vår kulturutøvelse, noe som er oppsiktsvekkende,» sier Mølmann.
Motorferdselutvalget påpeker at lovforslaget mangler forståelse for lokal tradisjonell utmarksbruk, kjent som meahcásteapmi og selvberging (birgejupmi), som er grunnleggende for å opprettholde den samiske kulturutøvelsen. Flere sentrale høringsinstanser, inkludert Sametinget og Finnmarkseiendommen, har tidligere understreket viktigheten av å inkludere dette i lovverket, men dette er i stor grad blitt ignorert.
«Lokal bruk er den beste formen for vern,» fortsetter Mølmann. «Dersom motorferdselsloven brukes som hjemmel for å nekte tradisjonsbærere adgang til sine høstingsområder, risikerer vi både individuelle og kollektive søksmål. Naturen i Finnmark er vår matbutikk, og den må forvaltes i tråd med vår levemåte.»
Behov for lokale tilpasninger og økt selvstyre
Motorferdselutvalget understreker behovet for lokale tilpasninger i motorferdselsloven, med særlig vekt på Finnmarks geografiske forhold, klima og transportbehov. Den foreslåtte loven øker byråkratiet, noe som strider mot Stortingets intensjon om å redusere det.
«Kommunene er best egnet til å forvalte naturen i sitt lokalmiljø,» sier Mølmann. «Det er avgjørende at det legges til rette for mer lokalt selvstyre for å sikre en god og bærekraftig forvaltning. I Finnmark har vi lange tradisjoner for naturhusholdning, og mange supplerer husholdningsbudsjettet med å høste fra naturen. Dette er både miljøvennlig og skaper sunne matvaner.»
Bekymringer for ungdom, næringsliv og bosetting
Pressemeldingen peker også på viktigheten av motorisert ferdsel for ungdommens engasjement og sosialisering, særlig i mindre kommuner med begrensede fritidstilbud. En restriksjon på motorferdsel kan også ha alvorlige konsekvenser for det lokale næringslivet og føre til økt fraflytting i et allerede demografisk utsatt fylke.
«I dagens sikkerhetspolitiske situasjon er verdien av bosetting i Finnmark større enn noen gang,» understreker Mølmann. «Den nye motorferdselsloven kan i ytterste konsekvens bidra til å redusere folketallet i Finnmark, noe som er svært bekymringsfullt.»
Forslag til formålsparagraf og andre endringer
Motorferdselutvalget foreslår en ny formålsparagraf som tydelig inkluderer motorferdsel som en del av en bærekraftig forvaltning av utmark og vassdrag. Videre støtter fylkeskommunen blant annet forslag om å inkludere ivaretakelse av samisk kulturutøvelse i lovens formål, fjerne vårforbudet for Finnmark og Nord-Troms, samt gi kommunene økt selvstyre til å regulere motorferdsel.
«Vi mener at lovforslaget må omarbeides for å reflektere realitetene i Finnmark. Motorisert ferdsel er ikke bare en nødvendighet, men også en viktig del av vår kultur, identitet og levemåte,» avslutter Mølmann.
Lovforslaget legger også opp til økt strafferamme med inntil 1 års fengsel for brudd på denne lov
Forslaget fra utvalget skal behandles i både Fylkesutvalget og fylkestinget.